Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ofensywa Szwajcaria

 

Fot. Z. Koguciuk

„Czekając na ptasia grypę, czyli pandemia” – Premiera Poznańska

 Rok 2016 był dla Teatru OKO bardzo wyjątkowym i nie tylko z powodu jubileuszu dziesięciolecia, ale także ze względu na ilość nowych spektakli, których premiery mogliśmy zaprezentować w bieżącym roku. Przypomnijmy 14 lutego spektakl „Zapałka”, 24 kwietnia – „Deżawi”, 03 maja – „Jednostka”, 03 sierpnia – „Zadra” (w nowej obsadzie) oraz 10 grudnia – „Czekając na ptasia grypę, czyli pandemia”. Takiego tępa nie mieliśmy nigdy w naszej dotychczasowej działalności zwłaszcza, że ten rok również przepełniony był prezentacjami (39 wystawień). Każdy z powyższych spektakli ma swoja wyjątkową historię. „Zapałka” to spektakl w wykonaniu najstarszych stażem aktorów Pauliny Dąbrowskiej i Marcina Nawrockiego. „Jednostka” z kolei należy do najmłodszej ekipy, której większość, tym spektaklem debiutowała na scenie. „Deżawi” to wyzwanie, które postawiła nam publiczność podczas obchodów „Międzynarodowego Dnia Teatru”, na którego realizację mieliśmy 48 godzin. W tym roku wróciła do repertuaru „Zadra” w  nowej obsadzie (Paulina Iwaniszczuk i Aleksandra Walczuk). Nie ukrywamy, że największym zaskoczeniem była realizacja spektaklu „Czekając na ptasia grypę, czyli pandemia” i przy tym spektaklu zatrzymam się nieco dłużej… otóż, 26 września otrzymaliśmy propozycję realizacji jednego z pięciu tekstów napisanych przez szwajcarskich dramaturgów, które zostały przełożone na język polski. Propozycję złożyli nam organizatorzy Ofensywy Teatralnej w Poznaniu, Wydawnictwo DramEdition, i Teatr Ósmego Dnia. Wśród zaoferowanych utworów znalazł się dramat zatytułowany „Czekając na ptasią grypę” autorstwa Antoine Jaccoud. Przy lekturze stwierdziliśmy, że ten tekst bardzo mocno osadza się w naszej stylistce i chcielibyśmy się podjąć jego realizacji, niemniej jednak z każdą chwilą przed podjęciem ostatecznej decyzji, w naszym odczuciu wyzwanie wydawało się coraz większe i coraz  trudniejsze. Zapadła decyzja. Kilka dni później odbyła się próba obsadowa w efekcie której angaż dostało siedmiu aktorów z najstarszej ekipy Teatru OKO: Marcela Dąbrowska, Paulina Iwaniszczuk, Patrycja Piłat, Oliwia Rymarczyk, Aleksandra Walczuk,  Karolina Zielińska, Marcin Nawrocki. Podejmując decyzję o realizacji godziliśmy się na jeden bardzo ważny element umowy, tj. premiera spektaklu odbędzie się w dniach 9-11 grudnia w Poznaniu. Na opracowanie scenariusza, formy, scenografii i charakteryzacji mieliśmy zaledwie dwa miesiące. Nie mogliśmy prawie w ogóle ingerować w tekst a tym bardziej skracać. Presja zaczęła nam towarzyszyć, z jednej strony motywowała z drugiej zaś odbierała pewność, bo niemalże każda decyzja względem budowy poszczególnych scen, stawała się ostateczną. Dodatkowym, stresotwórczym elementem był fakt, że wśród publiczności podczas premiery zasiądzie autor utworu, którego realizacji się podjęliśmy. Przez cały okres pracy nad spektaklem musieliśmy się również wywiązywać ze zobowiązań teatralnych i odrywać na rzecz prób przed innymi prezentacjami, a to z kolei odbierało nam czas, który moglibyśmy poświęcić na próby.

Po dwóch miesiącach pracy postanowiliśmy sprawdzić nasze dokonania przed publicznością i zaprosić widzów na próbę otwartą. Dzisiaj wiemy, że to było bardzo dobre posunięcie, które pozwoliło nam zweryfikować i nabrać dystansu do tego co udało nam stworzyć. Na lokalnym gruncie spektakl został dobrze przyjęty i trochę nas to uspokoiło, ale cały czas wiedzieliśmy, że stając na poznańskiej scenie, stajemy przed publicznością, która nas nie zna a oceniać będzie nas tylko na podstawie spektaklu. Tam byliśmy jak biała kartka, na której widz narysuje sobie nasz obraz, wiedzieliśmy, że jeżeli nie obronimy się spektaklem to nie zyskamy przychylności publiczności, krytyków i samego autora. I tak właśnie znaleźliśmy się w Poznaniu na VI Ofensywie Teatralnej zatytułowanej „Szwajcaria”. Na legendarnej scenie Teatru Ósmego Dnia stanęliśmy obok grup alternatywnych z różnych zakątków Polski m.in. Warszawa, Nowa Sól, Goleniów.

Wchodząc na scenę czuliśmy jednocześnie niepokój i radość, że to właśnie my otrzymaliśmy tak niecodzienną propozycję i szansę, której nie możemy zmarnować.

Godzina spektaklu upłynęła bardzo szybko, ale czas weryfikacji był przed nami… co powie autor?, co powie publiczność?

Gdy weszliśmy do sali w której były omówienia, panowała niepokojąca cisza. Po chwili przedstawiono nas, autora i rozpoczęła się dyskusja. Z chwili na chwilę napięcie wzrastało. Pierwszymi słowami, które wypowiedział Antoine Jaccoud było „Proszę nie zadawać pytań”, później sprecyzował, że w spektaklu zostało wszystko powiedziane. Kolejne chwile blisko godzinnej dyskusji były dla nas chyba największą dotychczasową nagrodą jaką otrzymaliśmy.

Dzisiaj wiemy, że ciężka praca, wyrzeczenia i mozolne próby nie poszły na marne. Przed nami jeszcze lokalna premiera w Rudzie-Hucie. To wydarzenie będzie również wyjątkowe bo z udziałem Antoine Jaccoud, który przyjął zaproszenie i na pewno zechce się podzielić z Państwem refleksjami na temat spektaklu „Czekając na ptasią grypę, czyli pandemia”. Już dzisiaj zapraszamy. Termin podamy niebawem. A u schyłku roku przed progiem nowego składamy naszej publiczności i wszystkim przyjaciołom najserdeczniejsze życzenia zarówno z okazji Świąt Bożego Narodzenia jak i idącego wielkimi krokami w naszą stronę 2017 roku.

 Marcin Woszczewski


 

Dzielimy się z Wami informacją o tym do czego ostatnio się przygotowujemy. Od września pracujemy nad nowym spektaklem, który będzie miał swoją premierę w Poznaniu podczas VI Ofensywy Teatralnej "Szwajcaria". Propozycja ciekawa a wyzwanie ogromne, bo musimy zrealizować spektakl według konkretnego utworu dramatycznego. W naszym przypadku jest to tekst zatytułowany "Czekając na ptasią grypę" autorstwa Antoine Jaccoud. Premiera w Teatrze Ósmego Dnia w dniach 9-11 grudnia 2016 r. 

"CZEKAJĄC NA PTASIĄ GRYPĘ"

Kto umrze podczas pandemii? Czy podczas pandemii dalej będzie miało miejsce wydalenie nielegalnych imigrantów? Czy Bóg nas ocali? Czy będziemy wyprowadzać nasze psy na spacer? Czy upamiętnimy pandemię, gdy się skończy? Czy będziemy wybierać Miss Pandemii? Kto będzie czerpał zyski z pandemii? Czy ptaki dalej będą wtedy inspirować poetów?

ANTOINE JACCOUD

 

Urodzony w Lozannie Antoine Jaccoud jest socjologiem, dziennikarzem, pisarzem i dramatopisarzem. Scenopisarstwa uczył się u Krzysztofa Kieślowskiego i Franka Daniela. Pracował w gazecie „L’Hebdo”, tworzył i współtworzył scenariusze filmów dokumentalnych i fabularnych. Jego pierwszym tekstem przeznaczonym na deski teatru jest "Jestem mężem Lolo". Brał udział w programie „Ekran” prowadzonym przez Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Był dramaturgiem lozańskiego Théâtre en Flammes.

Czym jest Ofensywa Teatralna?

"Spotkanie dwóch osobowości przypomina kontakt dwóch substancji chemicznych: Jeżeli nastąpi jakakolwiek reakcja , obie ulegają zmianie". 
Carl Gustaw Jung

IDEA FESTIWALU

Ofensywa Teatralna gromadzi ludzi, którzy teatr tworzą i widzą na swój własny i niepowtarzalny sposób, często inaczej, często pod prąd, szukając inspiracji w miejscach, które inni omijają lub które innych nie interesują. Twórcy Ofensywy chcą przecierać nowe ścieżki lub reinterpretują te dobrze już znane.

Tegoroczna Ofensywa Teatralna mierzy się z nowym dla siebie wyzwaniem - podejmuje próbę interpretacji tekstów w naszym środowisku nieznanych, należących do kultury i literatury Szwajcarii francuskojęzycznej. Pięć grup teatralnych pokaże pięć sztuk autorów promowanych przez poznańskie wydawnictwo DramEdition: Emanuelle Delle Piane, Antoine'a Jaccouda, Bastiena Fourniera. Zadadzą sobie pytanie, jak teksty pisarzy nam obcych odezwą się w naszej rzeczywistości? Czy mamy coś wspólnego czy wręcz przeciwnie, jesteśmy sobie zupełnie obcy? Co wyjdzie ze spotkania dwóch światów, dwóch kultur, dwóch, a może i więcej sposobów patrzenia na teatr?

Pomysł na VI Ofensywę Teatralną urodził się w głowach członków Zachodniopomorskiej Offensywy Teatralnej i Drameducation - Międzynarodowego Centrum Teatru Francuskojęzycznego w Polsce. Obu organizacjom bliska jest idea spotkania i współpracy, promocji sztuki niezależnej i pozytywnego wpływu na otaczającą nas rzeczywistość.

 

Odsłony: 2702